القائمة الرئيسية

الصفحات

 


نحل لكل بنات حوا مشكلة الشفايف الغامقة وجابيين لكم مجموعة وصفات طبيعية فعالة تساعدكم على تفتيح الشفايف الغامقة وكلها وصفات سهلة وبسيطة ومش مكلفة ومكوناتها موجودة في مطبخنا تعالوا نعرف الأول ايه الأسباب اللي بتخلي الشفايف غامقة: زيت القهوة 

1- من الحاجات اللي ممكن تسبب غمقان الشفايف هو التعرض للشمس فترات طويلة لان اشعة الشمس زي ما بتأثر على لون بشرتنا اكيد تأثر على الشفايف كمان وتغمقها.

2- طبعا معظمنا مش يستغنى عن الروج لكن مشكلة الروج بأثر على لون الشفايف وبغير لونها لو احنا بنحطه باستمرار وكمان لو نوع مش حلو ومن الأنواع الرخيصة اللي مش معروف مصدرها وبيكون داخل فيها مواد مضره, عشان كده نحاول اننا ان لا نضع  روج طول الوقت نخلي أوقات بطبيعتنا من غير روج عشان نحافظ على شفاينا, وكمان نستخدم أنواع الروج الجيدة  والمعروفة عشان صحة شفايفنا 

3- شرب القهوة والشاي كتير, والتدخين, دي كلها من الحاجات اللي بتأثر على لون الشفايف وتغمقها, عشان كده على قد ما نقدر نحاول نبعد عن الحاجات دي او على الأقل نخففها.

4- ممكن بقى الداكن  يجي بسبب حساسية مثلا او جفاف الشفايف وخصوصا في الشتا عشان الجو بأثر على بشرتنا, عشان كده لازم نرطبها باستمرار عشان نحافظ عليها.  وصفات تفتيح الشفايف: 

الوصفة رقم واحد 






ادهني شفتاك  بزيت الزيتون وسيبيه لما يتشرب خالص على شفتاك  وبعدين حطي عليه ربع معلقة سكر ناعم اول ما تضعي  يلزق في الشفايف من الزيت سيبي الخليط ده على شفايفك ونامي بيه واغسليه الصبح, كرريها يوميا. 

الوصفة رقم اثنان 




اخلطي كميات متساوية من عصير الليمون والجلسرين والعسل وادهني شفايفك بالخليط ده كل يوم قبل ما تنامي واغسليه الصبح, كرريها كل يوم. 

الوصفة رقم ثلاثة 




دلكي شفايفك كل يوم اول ما تقومي من النوم بمعلقة زبادي, كرري الوصفة يوميا بتساعدك جدا على تفتيح الشفايف خلال فترة قصيرة.

الوصفة رقم اربع 




قطعي خيار شرائح وكل يوم قبل ما تنامي حطي الشرائح على شفايفك مع ضغط خفيف ومغتسلي شفايفك بعدها سيبيها واغسليها الصبح, الخيار من الحاجات الفعالة جدا في تفتيح الشفايف, وممكن تستخدمي عصير الخيار يعني اعصريه وادهني بيه شفايفك. 

الوصفة رقم خمسة 




ادهني شفايفك كل يوم قبل ما تنامي بزيت اللوز الحلو ودلكي الشفايف بيه كويس وسيبيه طول الليل واغسليه الصبح. 

الوصفة رقم ستة 





الزبدة من الحاجات اللي بتساعدك على تفتيح الشفايف ومش بس بتفتحها كمان بترطيبها ادهني شفايفك كل يوم بالزبدة. 

الوصفة رقم سبعة 





البنجر من الحاجات اللي بتساعدك على تفتيح الشفايف وكمان بتديها لون وردي طبيعي قطعي البنجر شرائح وحطيها في الثلاجة شوية وبعدين دلكي بيها شفايفك كذا مره في اليوم, خلال فترة قصيرة تلاقي شفايفك لونها فتح وبقى لونها وردي. 

الوصفة الثامنة 




اسلقي بطاطس وقطعيها شرائح وافركي شفايفك بيها, البطاطس بتساعدك على تقشير الشفايف وتفتيح لونها. نصيحة 

1- حطي على شفايفك كريم مرطب من اللي تستخدميه لبشرتك عشان تحافظي عليها من الجفاف ولونها لا يصبح غامق , او حطي لها زبدة كاكاو المهم دايما ترطبيها باستمرار, و لا تستخدمي  أنواع كريمات او زبدة كاكاو رخيصة عشان لا تضر  شفايفك.

2- اشربي كمية كافية من المية والعصائر الطازجة  عشان تحافظي على رطوبة بشرتك و شفايفك .

3- افركي شفايفك كل فترة بفرشة السنان بس فرك بخفة جدا لان ده بيخلص الشفايف من الجلد الميت وبقشرها.

4- دلكي الشفايف يوميا ده يخليها تحافظ على اللون الوردي.

5- تجنبي خالص عادة بل الشفايف باللسان لانه يجفف  الشفايف ويخلي لونها يغمق و تزداد المشكلة. 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات